perjantai 9. tammikuuta 2015

ELÄMÄNTAPAREMONTTIA

Jes! Olen vihdoin tainnut löytää sisäisen motivaation saada mieli ja kroppa parempaan kuntoon. Aloittelin joulun välipäivinä salilla käymisen vuoden pitkän tauon jälkeen sekä osallistuin tällä viikolla myös parille Les Mills -ryhmäliikuntatunnille. Liikunnan lisäksi olen alannut syödä terveellisemmin - kliseisesti tammikuun ensimmäisestä päivästä lähtien.

Tämän muutoksen taustalla on jo yli vuoden mielessäni pyörinyt ajatus, että haluaisin alkaa syödä terveellisemmin ja urheilla enemmän. En ole kuitenkaan saanut itseäni kuriin vaan aina muutaman päivän terveysintoilun jälkeen olen enemmän tai vähemmän huomaamattani lipsunut takaisin vanhaan tyyliin. Luulen, että suurin syy siihen, miksi jo parin viikon ajan olen jaksanut panostaa tähän, on se, että halu muutokseen lähtee sisältäni. Haluan tuntea oloni pirteämmäksi, iloisemmaksi, tyytyväisemmäksi, kevyemmäksi ja vapaammaksi. Enää suurin syy muutokseen ei ole ulkonäkö ja että näyttäisin mahdollisimman hyvältä ja timmiltä vaan, että tunnen oikeasti oloni kehossani hyväksi. Kaiken tämän ohella tiedän myös pieniä muutoksia tulevan tapahtumaan ulkonäössäni: turvotus alkaa laskea, mahdollisesti kiinteydyn, kunto kasvaa ja tunnen olevani tyytyväisempi ulkonäkööni. 

Tavoitteenani on oppia hiljalleen nauttimaan liikunnan riemusta ja itseni kehittämisestä. Muutaman kerran olen jo kokenutkin liikunnan riemua: tänään salilla juoksumatolla juostessani askel tuntui jo aika kevyeltä ja tiistaisen puolentoistatunnin bodycombat-sh'bam-bodypump -yhdistelmän jälkeen istuessani kotona saunan jälkeen sohvalle tunsin hyvää oloa, jota en ole aikoihin tuntenut. Nyt haluankin käydä salilla jatkossa kolmisen kertaa viikossa sekä osallistua aina mahdollisuuden mukaan ryhmäliikuntatunneille. Ryhmässä liikkuminen energisen musan soidessa taustalla on minun juttuni mutta ei salitreenikään enää tunnu mitenkään pahalta, vaikka sinne raahautuminen välillä vähän tylsää onkin.

Liikunnan lisäksi olen alannut kiinnittää huomiota ruokailutottumuksiini. Aikaisemmin saatoin joinakin päivinä syödä vain murto-osan siitä, mitä oikeasti kuuluisi syödä, ja välillä taas tein mitä herkullisempia ruokia ja söin sitä paljon. Olen kuitenkin aina ollut normaalipainoinen ja muutenkin vartaloni malli on normaali. Kuitenkin koen ajoittain vatsani turpoavan joistain ruoka-aineista ja joskus tunnen koviakin kipuja syötyäni jotain ruokaa. Varsinkin nyt vanhempana vatsani oikkuilu on lisääntynyt ja koska vatsani oli usein turvonnut niin luulin sen olevan melkeinpä normaalia. Nyt kuitenkin lukiessani monia blogeja ja kirjoja, olen ymmärtänyt, että se saattaa johtua vääränlaisista ruokailutottumuksista. Vatsan lisäksi toivon saavani ihoni parempaan kuntoon sekä yleisen jaksamiseni paremmaksi. 

Miten sitten olen muuttanut ruokavaliotani? Olen lisännyt siihen enemmän vihanneksia, juureksia, marjoja, hedelmiä, epähedelmiä, pähkinöitä ja siemeniä mutta lopettanut vehnän käytön, joidenkin maitotuotteiden käytön ja herkkujen syönnin. Olen yrittänyt syödä säännöllisemmin, terveellisemmin ja sopivan kokoisia annoksia. Aikaisemmin ruokavalion muuttaminen on kaatunut siihen, että olen kokenut jatkuvaa nälkää tai karkinhimoa. Nyt olen kuitenkin yrittänyt olla itselleni armollinen ja tämä ruokavaliojuttu ei todellakaan kaadu yhteen väärään suupalaan. Olen syönyt Punnitse ja säästä -kaupasta vähän herkkuja mutta yllättäen nyt noin kahden viikon terveellisemmin syömisen jälkeen pystyn jo paremmin välttelemään kiusauksia eikä hyväskää tee enää niin mielikään. Olen kuitenkin varmaan ollut sokerikoukussa, josta irti pääseminen vie aikaa.

Aion olla tämän elämäntaparemontin aikana itselleni armollinen mutta samalla kuitenkin tarpeeksi tiukka. Kuten edellä jo mainitsin, yksi väärä suupala ei kaada tätä hommaa, mutta jos se alkaa lipsua tavaksi niin kohta on taas vanha elämäntyyli palannut kuvioihin. Tavoitteenani on saavuttaa hyvä olo ja positiivisella asenteella se on taattu. 




































Tulen varmasti jakamaan teidän kanssanne aina välillä ruokavinkkejä sekä mahdollisesti myös treeni-idiksiä tulevien kuukausien aikana ja päivittelen myös ajatuksiani, miltä tämä elämäntapamuutos tuntuu. Nyt ainakin tuntuu tosi hyvältä, sillä koen omaavani jo uutta energiaa, pystyn keskittymään paremmin koulujuttuihin, vatsa voi paremmin ja jaksan herätä aamuisin aikaiemmin. Hiljaa hyvä tulee!

6 kommenttia:

  1. Sounds good! Lisää odotellessa, samanlaiset fiilikset on täällä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosi kiva kuulla, että siellä ruudun toisellakin puolella on samanlaisia fiiliksiä! Lisää juttuja aiheesta on suunnitteilla :)

      Poista
  2. Oiii, minä rakastan elämäntaparemonttiin liittyviä aiheita :) Muutenkin sinulla on todella mielenkiintoinen blogi, joten ehdottomasti täytyy jäädä lukijaksi :)

    VastaaPoista
  3. Valoisa ja pirteä ulkoasu sun blogilla! Kuvatkin sopivan kokoisia ja selkeitä. Jään ehdottomasti seurailemaan :)

    ♥:lla http://sanssu-justthewayyouare.blogspot.fi

    VastaaPoista